De juiste balans vinden tussen geven en nemen

Van de Schaduw van Zelfzuchtigheid naar de Gave van Altruïsme en de Siddhi van Zelfloosheid.

De juiste balans vinden tussen geven en nemen

In de jaren dat ik nog in Stockholm woonde, parkeerde ik regelmatig op een straathoek met een begrafenisondernemer aan de ene kant en een Zweedse staatsslijter aan de andere. In de weken voorafgaand aan hoogtijdagen stond er vaak zo’n lange rij bij de slijter, dat mijn cliënten zich nog maar met moeite naar de ingang van de praktijk konden worstelen. De week voor midzomer, een hoogtijdag van jewelste, stak er een creditcard uit de parkeerautomaat op de hoek. Had de eigenaar van de kaart haast gehad om zijn weekendportie drank te kopen, of was zij misschien wel intens verdrietig en met hele andere dingen bezig? Ik pakte de kaart, deed mijn superwoman cape om, en bracht een bezoekje aan zowel de drank- als de begraafwinkel. Maar de vogel bleek gevlogen. Ik liet het adres van de praktijk achter, en besloot om ook nog even een briefje op de parkeerautomaat te doen. En al die tijd knorde er een deugdzaam brommertje in mijn buik. Wat was ik goed bezig. Ik had zomaar, uit naastenliefde, iets aardigs gedaan en verwachtte er niets voor terug.

Een paar uur later stond er een gestreste Zweed bij de receptie. “Hoe haalde ik het in mijn hoofd om zijn kaart mee te nemen zodat hij van hot naar haar moest om het te vinden?” Het plezierige brommertje in mijn buik sloeg om in wrok… “Stomme ondankbare Zweed…” Net als wij allemaal in de komende dagen, mocht ik mijn reactie testen tegen de zogenaamde zuiverheid van mijn geven, het thema van de 27e sleutel die deze komende dagen door de zon wordt belicht. Wat had ik verwacht van de eigenaar van de verloren creditcard? Een geldelijke beloning, nee, of misschien heel stiekem in een Pluto hoekje van mijn psyche, maar wel een beetje dankbaarheid, of, op zijn minst, een stukje beleefdheid. Toch? Maar nee, als we werkelijk willen oefenen op de energie van de gave van deze 27e sleutel, dan mogen we ook weer ons huiswerk voor de onthechting van de 42e sleutel van de plank halen.

Het recept voor de 27e Gave van Altruïsme

Het recept voor de 27e gave van Altruïsme is simpel: wees zorgzaam, geef van jezelf, maar hecht niet aan de uitkomst. Geef zonder verborgen agenda, zonder bijbedoeling, én, en dát maakt deze 27e sleutel best wel controversieel, geef als een wijze investeerder alleen daar waar jouw gaven een kans van slagen hebben. Plant alleen je zorgzaamheid in vruchtbare grond.

De vader van het woord altruïsme, en de bijbehorende doctrine, was de filosoof Auguste Comte. Zijn doctrine stelt dat dat de morele waarde van je handelingen alleen afhankelijk is van de impact die het heeft op anderen, los van de gevolgen voor het individu zelf. Letterlijk is het de ‘filosofie van anderenisme’ van het Franse woord ‘autrui’, voor ‘de ander’. En de 27e sleutel is werkelijk een anderenist! Zij heeft ontzettend veel te geven en is begaan met de goede gezondheid van haar gemeenschap, of het nou letterlijk om fysieke voeding gaat of het emotionele en spirituele voedsel waardoor haar gemeenschap een grotere mate van zelfbewustzijn kan ontwikkelen. Bovendien heeft de 27e sleutel een speciaal talent voor het koesteren van de volgende generatie.

De valkuil van de schaduw van deze sleutel ligt in een overambitieuze, en verkeerd begrepen toepassing van de hoogste spirituele energie van de 27e Siddhi van Zelfloosheid. Een zelfloosheid die in haar hoogste vorm het ultieme zelfoffer van één individu kan eisen, om de overleving van de rest van zijn gemeenschap te garanderen. Deze spirituele kwaliteit van zelfopoffering ‘als het echt nodig is’, sijpelt echter door naar de schaduwfrequentie, waar het wordt verbasterd tot een soort willekeurige opofferende energie. Hierdoor kunnen mensen met deze sleutel in hun profiel vaak heen en weer geslingerd worden tussen de twee schaduwuitersten van zelfopoffering en egoïsme. Zij beoefenen anderenisme zonder contact met de ware voedingsbron voor zelfisme. Dus je slooft je uit, eerst omdat je het wil, later misschien omdat je hoofd er een verplichting van heeft gemaakt, anderen denken dat je het hoort te doen en ‘nee zeggen’ onhebbelijk zou zijn, terwijl je langzaam maar zeker een bepaalde tegenzin of rancune voelt opbouwen. Of je raakt zo uitgeput dat je vanzelf terugvalt in een zelfzuchtig zelfbehoud. En dan lijkt ook alles ineens zinloos, de tweelingschaduw van de 28e sleutel.

Je hebt hier dus werkelijk een geval van niveauverwarring, zoals dat in de transpersoonlijke psychologie wordt genoemd. We krijgen wel een soort download van een hogere spirituele kwaliteit, maar het wordt gekaapt door een zelf-deeltje dat nog besmet is met een angstvirus, en die de energie misbruikt voor eigengewin of voor het opkrikken van zijn eigen gebrekkige gevoel van eigenwaarde. De siddhi ligt verkapt in de schaduw, maar wordt door onze angst anders ingezet dan de kosmische bedoeling is. We hebben de klok wel horen luiden maar hebben geen idee waar die klepel nou eigenlijk hangt.

Horizontaal en verticaal geven

Deze komende dagen mogen we dus met een hele eerlijke blik kijken naar onze eigen behoefte om dienstbaar te zijn, om zorgzaam te zijn, om iets voor anderen te betekenen. Is het een vorm van dienstbaarheid die nog allerlei bijbedoelingen heeft, en die achterdocht en zelfs schuld bij anderen opwekt, of kunnen we geven in het vertrouwen dat het wel goed komt, wat de uitkomst ook is. We helpen iemand een nieuw huis te vinden, maar hechten niet aan de uitkomst of ze een week later het huis in brand steken of er nog 50 jaar wonen. We brengen iemand warme soep en brood, maar hechten er niet aan of ze het wel opeten. En dan het meest uitdagende aspect van deze sleutel, we zien dat de hele wereld ‘vindt’ dat we iets voor Pietje, Jantje, of Marietje moeten doen, maar ons vertrouwende hart zegt ‘nee, het is geen vruchtbare grond, het is, op dit moment, niet jouw grond om te beplanten.’

Zoals zo vaak met de schaduwfrequenties, gaat het niet om ‘wat’ je doet maar ‘waarom’ je het doet. Schaduwen zijn een deel van het pad dat we belopen om tot een hoger bewustzijn te komen. En dus wat de econoom Adam Smith ooit schreef, egoïsme is altruïsme, heeft zeker een kern van waarheid. Als ik het financieel beter heb, dan heeft mijn buurman dat ook, omdat ik dan zijn appels koop. Maar op een gegeven moment is het horizontale geven en nemen op, en verlang je naar een meer zingevende, dienstverlenende, verticale, vorm van geven. Je keert naar binnen en ontdekt je verbinding met de immer gevende liefde van het universum, dat dankbaar gebruik wil maken van jouw dienstbare ego of kleine zelf. Om zo de rest van onze gemeenschap te koesteren en te verzorgen. Je geeft horizontaal en je ontvangt verticaal.

Op elkaar teren

Op elkaar teren… dat klinkt hard. Maar dat doen we wel. Dat wisten de wijze I Ching duiders duizenden jaren geleden al. De I Ching naam voor het 27e hexagram is zowel ‘de mondhoeken’ als ‘de voeding’. Het hexagram is als een open mond, de onderkant voedt zichzelf en de bovenkant voedt anderen. Er moet een balans zijn want het zorgen voor anderen mag niet ten koste gaan van jezelf. Het is een universele wet dat alles wat leeft zichzelf voedt met alles wat leeft. Alles teert op alles. Er wordt zelfs op ons mensenlichaam geteerd als we ons incarnatievoertuig verlaten en het teruggeven aan de aarde. De universele wet op geven en nemen vraagt ons dus eigenlijk om ons aan dit veel grotere proces over te geven, deze bredere context, en ons niet te verliezen in het binaire, horizontale geven van een Lysanne die iets aardigs, of iets zelfgenoegzaams, wilde doen voor de Zweedse creditcard eigenaar. Want, zo stelt Richard, je krijgt er automatisch iets voor terug. “Het geven aan anderen eenvoudigweg voor het geven zelf, activeert gezonde stromingen diep binnenin je lichaam.”  Tegelijkertijd is dat niet de reden of de motivatie achter waarom je het doet. Pffff… lastig hoor! Ik voel iets van de Calvinistische verwarring opduiken als ik dit schrijf.

We staan aan de vooravond van een hele nieuwe evolutionaire sprong, en daar speelt deze 27e sleutel een geheel eigen rol in. We staan aan de vooravond van een tijdperk waarin de onzelfzuchtige Siddhi van Zelfloosheid zal opbloeien. Waar we, zoals Richard beschrijft, als een enkel lichaam weer worden samengeweven, waar we niet meer op elkaar teren, mens, dier, of plant, en waar de tegenspeler van deze siddhi, de 28e Siddhi van Onsterfelijkheid zal heersen.

En tot die tijd kunnen we eigenlijk niet anders met deze sleutel dan steeds terug te keren naar de vraag: wat geeft mijn hart me in om te doen? Niet mijn hersenen, niet mijn gevoel voor moraliteit, voor wat hoort, niet mijn gebrek aan zelfliefde of eigenwaarde, maar mijn hart, of mijn hogere Zelf. En mag ik mijzelf laten kiezen als een wijze tuinder, waar ik wel en niet mijn vruchtbare zaadjes van zorgzaamheid plant. Sommige mensen hebben maar een heel klein beetje steun nodig om voor zichzelf te zorgen terwijl anderen vasthouden aan hun slachtoffergedrag, en nooit op eigen benen zullen staan. De 27e sleutel mag daar dus onderscheid in maken, en de angst trotseren dat anderen je van egoïsme betichten.

Zelfloosheid bestaat pas als jij je ‘zelf’ hebt opgeofferd.

De hoogste spirituele energie van de 27e sleutel is inderdaad zelfloosheid, een natuurlijk instinct voor de allerhoogste vorm van zelfopoffering, maar alleen als je daartoe geroepen wordt, niet zeven dagen per week, 24 uur per dag!!!! En bovendien, op het niveau van de siddhi is de kleine zelf, het ego, allang versmolten met het Hogere Zelf, die liefdevolle kosmische plug-and-play die ons met het allerhoogste Bewustzijn verbindt. Dat is die verticale, gevende verbinding in ons psyche waarvan het kleine zelf eindeloos mag ontvangen. En wat ons leert om te geven met een open hand, zonder bijbedoelingen, zonder agenda, en zonder gehecht te zijn aan de uitkomst. Gewoon omdat we deel uitmaken van een kringloop van geven en nemen.

Dus ga deze week de uitdaging aan om de juiste balans te vinden tussen zelfliefde en naastenliefde. Eerst je eigen zuurstofmasker op doen, en dan pas anderen helpen met hun zuurstofmasker. Eerst je eigen gevende behoeftes onderzoeken, en dan vreugdevol en met een open vizier, van jezelf geven omdat je dat nou eenmaal kan. Anderenisme gekoppeld aan een gezonde mate van zelfisme, en vooral, Zelfisme!

Geef horizontaal, ontvang verticaal, en weet dat alles wat je ooit dacht nodig te hebben, je allang gegeven is.

Liefs, Lysanne

 

22-4-2019 – ©Lysanne Sizoo

Lysanne Sizoo is coach, counsellor en transpersoonlijke therapeut. In 2018 volgde zij als een van de eersten de Gene Keys Ambassadeurs Opleiding. De Ambassadeurs cirkel zal media 2019 geopend worden. Je kan bij haar terecht voor een integratieve HD, I Ching en Gene Keys beschrijving van je profiel. Of je kan een keer bij haar langsgaan om bepaalde sleutels wat meer uit te diepen. Meer informatie onder het tabblad Gene Keys Coaching op www.genekeys.nl

In onze facebookgroep kan je ervaringen uitwisselen met andere gene keys reizigers en je eigen bijdrage leveren aan het verrijken van deze kennis.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *